Przygotowanie samochodu do jazdy:
1. Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
* otwarcie pokrywy silnika,
* poziom oleju w silniku (osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe),
* poziom płynu chłodzącego,
* poziom płynu hamulcowego,
* poziom płynu w spryskiwaczach (osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu),
* działanie sygnału dźwiękowego,
* działanie świateł zewnętrznych pojazdu.
2. Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, sprawdzenie czy drzwi pojazdu są zamknięte:
* w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem
* w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
* zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy.
3. Upewnienie się o możliwości jazdy:
* wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
* ocena sytuacji wokół pojazdu.
4. Płynne ruszenie:
* opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego (ręcznego),
* łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika.
5. Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu:
- Ruszanie z pozycji początkowej pojazdu.
- Płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka).
- Nienajeżdżanie na linie, pachołki i tyczki ograniczające pas (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu).
- Zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu.
- Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu:
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż o 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.